Conversie optimalisatie website

Wil je het aantal conversies van jouw website verhogen? Wil je weten hoe je je conversie kunt verhogen en bezoekers in klanten omzet? Je kunt je website heel eenvoudig optimaliseren, zodat je betere resultaten boekt en meer rendement uit je site haalt.

 

Devrix heeft een infographic gemaakt en deelt daarin 5 tips voor je website’s conversion rate optimization.

Je moet op de volgende punten letten, zodat je het conversie percentage van je website optimaliseert:

  • Afbeeldingen
  • Typografie
  • Wit Ruimte
  • Kleuren
  • Mobiel Vriendelijkheid

Eerst nog even dit:

Wat is Conversion Rate Optimization?

Conversion rate optimization (CRO) is het systematische proces om het percentage bezoekers van een website om te zetten in klanten te verhogen, of om ze andere gewenste acties op een webpagina te laten ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld het inschrijven voor de nieuwsbrief zijn.

Het CRO-proces houdt in dat je begrijpt hoe gebruikers door je site gaan, welke acties ze ondernemen, en wat ze weerhoudt van het voltooien van jouw doelen.

 

5 Website Elementen die je moet Optimaliseren om het Aantal Conversies te Verhogen

Bekijk de infographic voor de conversie optimalisatie tips.

(blog gaat verder onder de CRO infographic)

 

De infographic is aangepast, omdat er een foutje in zat. De info voor White/Wit bij Colors onder nr.4 is met hulp van Canva’s Color Theory verbeterd.

1. Afbeeldingen

Om het aantal conversies van je website te verhogen is het gebruik van afbeeldingen zeker aan te raden. Er zijn dan een paar punten die je moet bekijken bij het maken van een visueel aantrekkelijke website.

Wil je je website conversies optimaliseren overweeg dan afbeeldingen met mensen erop. Foto’s met mensen erop geven websitebezoekers een gevoel van empathie en een sterke connectie.

Heb je een beperkt budget? Je kunt heel goed foto’s vinden op gratis stock foto websites.

Afbeeldingen optimaliseren

Waar je ook op moet letten is dat je afbeeldingen op je website optimaliseert, zodat je website sneller laadt bijvoorbeeld.

Je kunt afbeeldingen optimaliseren door de grootte te verkleinen.

En je kunt het bestand comprimeren (samenpersen) zonder dat dit de kwaliteit van de foto beïnvloed. Met PunyPNG of Kraken.io kun je dat online doen.

Heb je een WordPress website?

Maak dan bijvoorbeeld gebruik van één van de volgende WordPress plugins:

WP Smush

EWWW Image Optimizer

Compress JPG & PNG Images

 

Bij het gebruik van afbeeldingen op je website voor de conversie optimalisatie kun je ook nadenken het gebruik van heroes.

Zoals je hieronder kunt zien, heeft WPMU DEV de hele merk uitstraling gebaseerd op afbeeldingen met helden.

2. Typografie

Web typografie verwijst naar het gebruik van lettertypen op het web.

Even een open deur: Voor je website gaat het er vooral om dat mensen alle tekens en woorden in de tekst kunnen zien, onderscheiden en herkennen.

De leesbaarheid, legibility, van de content op je site moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Gebruik daarom een redelijk grote standaardlettergrootte (font size).

 

3. Wit Ruimte

Om de leesbaarheid van je website en daarmee de CRO te vergroten, kun je het beste een duidelijke effen achtergrond gebruiken.

Zorg voor veel contrast tussen de letters en de achtergrond.

Wit ruimte hoeft niet te betekenen dat je een witte achtergrond voor je website gebruikt. Je kunt kleuren of zelfs een afbeelding als achtergrond gebruiken. Het gaat erom dat de tekst goed leesbaar is en dat je de beste gebruikerservaring (UX) biedt.

Een overzichtelijke website geeft een fijne gebruikservaring en daarmee optimaliseer je het aantal conversies.

4. Kleuren

Een ander belangrijk conversie element voor een website is het gebruik van kleuren. Kleuren roepen een gevoel op en moeten dus in overeenstemming zijn met de boodschap die je wilt overbrengen.

De kleur blauw staat symbool voor kalmte, sereniteit, stabiliteit en betrouwbaarheid.

 

5. Mobiel Vriendelijkheid

Een mobielvriendelijke website is echt noodzakelijk. Als je wilt dat bezoekers een goed gevoel overhouden aan je website, moet je ervoor zorgen dat deze responsive is.

Buiten dat je hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines, helpt het ook om de conversies op je website te verbeteren.

Zorg er verder voor dat je tekst ook op smartphones een fijne leeservaring geeft. Optimaliseer je content voor mobiel en verbeter daarmee je conversie percentage.

Conclusie

Houd er rekening mee dat webdesign een grote rol speelt bij het omzetten van traffic.

Volg bovenstaande 5 conversie optimalisatie website tips en maak van je websitebezoekers trouwe klanten.

Heb jij nog een goede tip om conversies te verbeteren?

Dit artikel was oorspronkelijk gepubliceerd op 5 februari 2018 en is bijgewerkt op 14 september 2019.

0 Comments

Leave a reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.