content-marketing-trends-2017

8 content marketing trends die 2017 zullen bepalen

Dé content marketing trends voor 2017 op een rij gezet. Waar moet je op letten als het om content marketing gaat?

Sommige trends zullen niet als een schok komen. Maar ze zijn wel belangrijk genoeg om te noemen. Óf om weer even bij stil te staan.

En ja, er zijn natuurlijk nog veel meer ontwikkelingen binnen content marketing. Dit artikel geeft je een overzicht waar je rekening mee moet houden in 2017.

Voor de duidelijkheid; je hoeft niet alle trends op je content marketing toe te passen, maar je moet wel weten dat ze er zijn.

Wil je je onderscheiden op content marketing gebied? Dan kun je je maar beter voorbereiden op de toekomst en weten wat de laatste trends zijn.

 

1. Mobiel

Het is zover, de meeste mensen lezen content op hun smartphone. Wat houdt dit in voor je content marketing strategie?

Mobile First

De vraag is al lang niet meer of je website mobile proof (responsive) moet zijn. Het gaat erom dat alles aan je website Mobile First is.

Hierbij moet je denken aan 2 punten:

1. Creëer & design al je content voor mobiele consumptie.
2. De website moet snel laden.
De laadtijd van de webpagina moet minder dan 3 seconden zijn anders haken bezoekers af.

Een oplossing voor een snelle website is Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit is een door Google gesteund project om pagina’s zo snel mogelijk te laden op mobiele telefoons.

2. Visual content

Visuele content is al heel belangrijk voor content marketing. Het zal alleen maar belangrijker worden.

Je moet naast een goed geschreven tekst ook een mooie afbeelding hebben. Zeker als je het via social media gaat verspreiden.

 

Met zorg uitgekozen leestip: Gratis stock foto websites

3. Video content

 

Naast aantrekkelijke stilstaande visual content zal video content ook zeer belangrijk worden voor content marketing. Online video is de toekomst van contentmarketing.

82% van al het internetverkeer zal in 2020 uit video bestaan volgens Cisco. Dit is ‘pas’ in 2020 maar het zal duidelijk; video wordt heel belangrijk.

Als je met video aan de slag gaat, let er dan op dat je een visual storytelling strategy ontwikkeld.

Een ander punt om over na te denken is het distributiekanaal. Waar ga je je video plaatsen? Via Facebook, Youtube, Snapchat en/of Instagram. Denk er hierbij aan waar je publiek zit.

4. Augmented reality

 

Pokémon GO? Jazeker, augmented reality. Wat is augmented reality nu precies? In het Nederlands kun je het vertalen als Toegevoegde Realiteit (TR).

Het komt erop neer dat er een extra informatielaag aan de echte wereld wordt toegevoegd door een computer of een smartphone. Het verschil met virtuel reality is dat VR de echte wereld vervangt door een gesimuleerde wereld. Voor meer info check Wikipedia.

Augmented reality biedt toegevoegde content mogelijkheden.

Augmented reality kun je dus inzetten voor een computerspelletje, zoals Pokémon GO heeft bewezen. Commercieel gezien zou een interieurshop het kunnen gebruiken voor meubeldisplay. Zo kun je vooraf zien hoe een tafel of kast in je woonkamer eruit gaat zien.

5. Virtual reality

 

In het verlengde van al dit visuele geweld; virtual reality. Virtual reality is een contentmarketing tool waar op gelet moet worden. Het zal een grote verandering betekenen op hoe verhalen vertelt gaan worden of hoe informatie overgedragen wordt.

Verhalen waarbij je in het verhaal zit.

Dat is nog ’s iets vertellen. Jezelf in een verhaal verliezen krijgt een extra dimensie. Je kunt met Virtual reality iemand een verhaal intrekken. Bijna letterlijk.

Virtual reality zal een enorme impact hebben op het vertellen van verhalen. Én op het overdragen van informatie. Óf op het leren van nieuwe kennis.

6. Paid Media

Doordat mensen banners, pop-ups, pop unders en online advertenties helemaal zat zijn, gebruiken zij massaal adblockers. Door de toename van adblockers is het moeilijker om mensen online te bereiken. Hierdoor zal er een verschuiving plaatsvinden van push advertising naar native advertising.

Native advertising

Native advertising is verborgen reclame die in vorm en functie overeenkomt met het platform waarop het verschijnt. Dit kan een artikel of video zijn die bedoeld is om een product te promoten, maar lijkt op het werk van de redactie van dat platform.

Contentmarketing zal niet alleen maar gaan om het produceren van content. Het zal meer en meer gaan om de promotie en het verspreiden van de content.

Content marketeers zullen meer en meer gaan inzetten op advertorials.

Advertorials zijn advertenties die zo gepresenteerd worden alsof het lijkt dat het door de redactie is geschreven.

Want high visibility? Get out the checkbook. – Mike Templeman

Naast het inzetten en betalen voor native advertising zul je (waarschijnlijk) voor een groter bereik op social media ook moeten gaan betalen.

Social Media Advertenties

Social media kanalen veranderen vaak de regels. Daardoor wordt het steeds lastiger om je publiek op een ‘natuurlijke’ manier te bereiken.

Facebook, Twitter of LinkedIn bepalen welke content jij in je tijdlijn te zien krijgt.

Dus, wil je een groter publiek via social media bereiken? Dan kan het helpen voor advertenties te gaan betalen.

Wil je met je content een groot publiek bereiken? Dan moet je overwegen te investeren in:

• Native Advertising → Advertorials
• Social Media Advertenties

 

7. Storytelling

Storytelling is zeker niet nieuw, maar het zal een nog belangrijker onderdeel van contentmarketing worden. Om publiek aan je te binden zul je content met een verhaal moeten aanbieden.

Losse op zichzelf staande blogs zijn niet genoeg. Er moet een verhaallijn in moeten zitten.

Denk aan al die tijdrovende maar o zo verslavende series die je van je nachtrust beroven. Waarom kijk je die? Omdat het goed geschreven verhalen zijn. Maak van je content een mooi verhaal.

Writing still counts, perhaps more than ever. – Joe Pulizzi  

8. Lange kwalitatief hoogwaardige content

• Long form

Webpagina’s en blogposts met korte antwoorden op vragen zullen minder bezoekers trekken. Dit komt doordat Google met Knowledge Graph Microsoft met Cortana en Apple met Siri al direct antwoord geven op vragen.

Je hoeft niet meer naar een webpagina te surfen voor een antwoord. Webpagina’s met beknopte antwoorden zullen daarom uit de zoekresultaten verdwijnen.

Content marketing zal zich meer gaan richten op langere en kwalitatief hoogwaardige content.

Content van hoge kwaliteit in langere artikelen krijgen meer shares en backlinks. Zo komen blogposts hoger in de zoekresultaten en dit is weer goed voor SEO.

 

• Long tail keywords

Je kunt je content ook richten op een specifiek publiek. Richt je op een niche. Gebruik hiervoor long tail keywords.

Long tail keywords of long tail queries zijn specifieker. En (vaak) langer dan ‘gewone’  zoekwoorden of zoektermen.

Omdat ze specifieker zijn krijgen long tail zoekwoorden minder traffic, maar hebben ze wel een hogere conversie.

Wil je dat je content wordt opgemerkt? Investeer dan in:

* Long form, grote artikelen

* Kwaliteit

* Long tail keywords

Meer trends?

Dit waren ze, de belangrijkste trends in content marketing land. Mis je een belangrijke trend voor 2017?

Laat het weten bij de reacties!

Behoefte aan content? Neem contact op en klik op de button.

BUTTON

Bronnen: CBS, CMI, Forbes, Frankwatching, Hashmeta, Mediaweb, Search Engine Land, Tweakers, Yoast.

Piggy icon made by Gregor Cresnar, Content & Monitor icons in header, Hand craving smartphone, Visible opened eye interface option, Augmented reality, Virtual reality & Content icons all made by Freepik, Storytelling icon made by Zlatko Najdenovski, Video camera icon by Chris Veigt from www.flaticon.com is licensed by Creative Commons BY 3.0.

 

5 Comments

Leave a reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.