social media strategie opzetten

In 5 Stappen een Social Media Strategie Opzetten

Wereldwijd zijn er meer dan 5 miljard actieve sociale media gebruikers! En dit worden er alleen maar meer. Het is dus aan te raden om met je bedrijf actief te zijn op social media. Zet dan wel een social media strategie, want anders bereik je je publiek niet of op de verkeerde manier.

Het ontwikkelen van een sterke sociale media marketing strategie is daarom noodzakelijk.

 

Een Social Media Marketing plan helpt je:

 

  • de naamsbekendheid van je merk te vergroten
  • het aantal volgers te vermeerderen
  • meer bezoekers naar je website te leiden
  • social shares te versnellen
  • meer leads te genereren

Mobile Social Users

Het aantal mensen en bedrijven dat mobiele sociale media kiest als hun communicatieplatform, nieuwsbron en creatieve uitlaatklep groeit gestaag. De populariteit van smartphones heeft deze apps in de spotlights gezet en het gebruik ervan blijft toenemen. Met naar verwachting 5,85 miljard gebruikers wereldwijd tegen 2027, lijkt het gebruik van mobiele sociale media wereldwijd alleen maar toe te nemen.

 

Social Media Strategie Opzetten

Hoe zet je een social media strategie op? Hieronder 5 simpele tips die je helpen een social media strategie op te zetten waardoor je aan een sterkere online aanwezigheid kunt bouwen.

1. Ken je doelgroep

Voor een goed werkende digitale marketingstrategie is het noodzakelijk om te weten wie je doelgroep is. Je publiek kennen en begrijpen zodat je je content creatie inspanningen daar perfect op kunt afstemmen.

De beste manier om je publiek te bereiken is door personas te ontwikkelen. Met content marketing personas schets je de verlangens, uitdagingen en interesses van je ideale klant, zodat je je content kunt afstemmen op die behoeften.

 

2. Ken je sociale media doelstellingen

Wat wil je bereiken met je social media? Elk bericht dat je publiceert en deelt op je sociale media kanalen moet een doel hebben.

  • Wil je meer traffic naar je website?
  • Wil je meer betrokkenheid? Likes, shares, comments?
  • Wil je meer naamsbekendheid?
  • Of wil je je mailinglist uitbreiden?

Met een duidelijk doel in gedachten kun je je content op maat maken. Het helpt je bij het plaatsen van je berichten, omdat je deze kunt afstemmen op je social media doelstellingen.

 

3. Deel waardevolle content

Voor een goede social media strategie moet het delen van relevante content centraal staan. Mensen zijn op zoek naar informatie die ze helpt een probleem op te lossen. Door tips en adviezen te geven kun je jezelf of je bedrijf positioneren als een expert op een bepaald gebied.

Door aansprekende content te delen zullen volgers je als een waardevolle bron zien waar ze naartoe kunnen voor hulp.

Drie Punten Waaraan Je Moet Denken bij Waardevolle Content

• Gebruik goede afbeeldingen

Een artikel wordt eerder uitgelezen wanneer de tekst af en toe wordt onderbroken door afbeeldingen.

• Gebruik video

Volgens Cisco is online video de toekomst van contentmarketing. Social Media Today zegt dat live video’s op Facebook 3x zoveel worden bekeken dan opgenomen video’s.

Onderzoek toont aan dat 96% van de consumenten video’s behulpzaam vindt bij het beslissen tot online aankopen. 73% van de consumenten geeft aan dat ze een product of dienst sneller aan zullen schaffen wanneer ze een video hebben gezien dat het ze uitlegt.

Deze laatste cijfers hierboven zijn voornamelijk gebaseerd op video op websites zelf, maar het moge duidelijk zijn dat video een toegevoegde waarde heeft.

Overweeg dus om video’s mee te nemen bij het opzetten van je social media strategie.

• Schrijf aantrekkelijke koppen

Waardevolle content kan niet zonder een titel die de lezer verleidt het artikel te gaan lezen. Het is een niet te onderschatten onderdeel bij het maken van content.

Volgens Neil Patel zullen maar 2 van de 10 mensen daadwerkelijk de content lezen en komt 80% niet eens voorbij de titel.

Besteed daarom tijd en aandacht aan de titels van je blogs, maar ook zeker aan de koppen bij social media posts.

Je kunt je websitebezoek, social media shares en conversies er aanzienlijk mee verhogen.

4. Wees sociaal

Wanneer je je content gaat delen moet je er niet vanuit gaan dat je dan klaar bent. Afwachten tot mensen je gaan volgen en hopen dat ze een connectie met maken gaat niet werken.

Je moet actief zijn op social media, conversaties aangaan, reageren, tips geven, andermans content delen, complimenten geven.

Kortom, je moet sociaal zijn. Het heet namelijk niet voor niets social media.

5. Meet je resultaten

Je zult moeten kijken wat werkt en wat niet bij je sociale media strategie. Waar reageert je publiek op? Hiervoor kun je gebruik maken van social media tools om content in te plannen, zodat deze automatisch gepost wordt.

Met deze tools kun je je social media analyseren en inzicht krijgen over wat de meeste likes of waar je de meeste reacties op krijgt.

Zo kun je je content weer optimaliseren voor je volgers.

 

Conclusie

Pas 5 simpele tips toe en je zet gelijk een paar reuzenstappen in de goede richting met je sociale media strategie.  Het helpt je bij de bekendheid van je merk, het aantal volgers te vergroten, en meer leads te genereren.

 

Heb jij nog een goede tip? Laat het weten bij de comments!

Dit artikel was oorspronkelijk gepubliceerd op 31 mei 2017 en is bijgewerkt op 9 mei 2024.

1 Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2024 MLDR Communicatie - Website made with by Jean-Marc Mulder